اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

بدون احساس مسؤولیت اجتماعی نمی‌توان از آیندۀ ایران محافظت کرد

عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت:اگر عمل و کنش اجتماعی و احساس مسولیت اجتماعی در جامعه نداشته باشیم، نمی‌توانیم از آیندۀ ایران محافظت کنیم و برای محافظت از آیندۀ به انسان آگاه و عامل و کنشگر با مسؤولیت اجتماعی و تعهد نیازمند هستیم.

بدون احساس مسؤولیت اجتماعی نمی‌توان از آیندۀ ایران محافظت کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ظهر امروز در مراسم روز دانشجو در دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) اظهار کرد: ساختار یا عاملیت انسانی، هر دو تاثیرگذار است؛ در ایران عامل انسانی واسطه‌های تغییر و کنشگری برای آیندۀ آن مهم است چراکه عامل انسانی است که در غلبه بر مشکلات و مسائل کشور می تواند موثر باشد و از ایران نگهداری کند.

وی افزود: اگر بخواهیم مشکلات و مسائل سرزمین را حل کنیم، نیاز به کنش داریم زیرا ایران در یک موقعیت حساس و نگران کننده و گذرگاه‌های تاریخی تعیین کننده قرار دارد.

فراستخواه یادآور شد: جهان زندگی ایرانی، زیست جهان و محتوای جامعۀ ایرانی در حال تغییر است اما شکل ادارۀ کشور با این محتوا متناسب نیست؛ به عبارتی ساختارهای موجود پاسخگوی دگرگونی‌های مهم اجتماعی نیست و ارتباط سیستم و جهان زندگی مخدوش و امیدها به نگرانی تبدیل می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بیان کرد: متوسط سال‌های تحصیل بزرگسالان ایرانی در اول انقلاب، 2.6 دهم کلاس بود و این درحالی است که امروز میانگین تحصیل ایرانی چهاربرابر شده است و در چندین استان هم به سمت 10 سال آینده رفته است.

وی تصریح کرد: در اواخر دهه ۷۰ شمسی، دسترسی به اینترنت  ۴درصد بود که امروز از ۸۰ درصد گذشته و این به معنی نیاز جامعه است.

فراستخواه یادآور شد: جامعه نیاز به ارتباط پیدا می‌کند و با اطلاعاتی که در دنیا وجود دارد ارتباط می‌گیرد؛ ما در جامعه‌های در حال تغییر هستیم و از آنجایی که نمی‌توانیم این تغییرات را مدیریت کنیم وضعیت کشور دگرگون می‌شود.

عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: اگر عمل و کنش اجتماعی و احساس مسولیت اجتماعی در جامعه نداشته باشیم، نمی‌توانیم از آیندۀ ایران محافظت کنیم؛ برای محافظت از آیندۀ به انسان آگاه و عامل و کنشگر با مسؤولیت اجتماعی و تعهد نیازمند هستیم.

وی اضافه کرد: کنشگران نباید لزوما نخبگان مطرح باشند چراکه برخی از آنها نخبگان نمی‌توانند به اندازه کافی احساس مسولیت نسبت به آیندگان داشته باشند و نخبگان کمتری هستند که به فکر منافع ملی این سرزمین باشند.

فراستخواه یادآور شد: بسیاری از نخبگان مطرح که فارغ از قدرت به دنبال موج سواری و منافع شخصی خود بوده و در داخل قدرت دارند به دنبال حفظ موقعیت خود هستند و جامعه ایران امروز به نخبگان چشم دوخته است؛ دانشجویان نسل‌های عینی و مدیران و معماران آینده ایران هستند و به دلیل دارا بودن ویژگی‌هایی می‌توانند نقش مهمی در ایران داشته باشند.

عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اضافه کرد: دانشجو امروز جمعیت فراگیر را تشکیل داده است که مجموع ایران را نمایندگی می‌کند.

وی اضافه کرد: در دوران سال 32، سهم زنان در تحصیل کمتر از ۱۵درصد بود و امروز سهم قالب دانشجویان را زنان تشکیل می‌دهند و تنوع قومی یکی از ویژگی‌های دانشجویان است.

فراستخواه با بیان اینکه دانشجویان کنش‌گرانی با آگاهی هستند و با روش‌های علمی می‌توانند مسایل علمی را بیان کنند، مطرح کرد: دانشجویان به دلیل چندین ویژگی می توانند تاثیرگذار باشند؛ دانشجویان امروز جمعیت‌های فراگیر و نمایندگی مجموع ایران را تشکیل می‌دهد.

عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش مطرح کرد: تنوع قومیتی از جمله سایر ویژگی‌های دانشجویان است که از تمام فرهنگ و زبان‌های ایرانی در آن حضور دارند.

وی مطرح کرد: دانشجویان نتیجۀ یک هوش ملی هستند و پدران و مادران درشرایط جنگ به این نتیجه و راهبرد ملی رسیدند که فرش زیرپای خود را فروخته و فرزندان خود را راهی دانشگاه کنند.

فراستخواه گفت: ارتباط سیستماتیک از سایر ویژگی‌های دانشجویان است که در انجمن‌های خارج از دانشگاه نیز می تواند ادامه داشته باشد.

عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش یادآور شد: دانشجویان از سه طریق می‌توانند به آیندۀ کشور کمک و از تمامیت و عظمت و توسعه ایران مراقبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان باید  صلاحیت‌های علمی را در خود پرورش دهند؛ دانشجویان نمایندگان جامعه هستند و باید مسائل جامعه را با معلمان در میان گذارند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول